O SempAir Optimi Show
Spektakularne pokazy lotnicze z okazji 70-lecia Lotniska Poznań-Krzesiny i 111-lecia Portu Lotniczego Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego - 18-19 maja 2024, Poznań-Krzesiny.
Dynamiczne i statyczne pokazy lotnicze
Przyjdź i zobacz najlepsze maszyny i najlepszych pilotów w akcji. Na wszystkich miłośników lotnictwa czeka kilka godzin niesamowitych emocji i niezapomnianych pokazów zarówno w powietrzu, jak i na ziemi. Dla najmłodszych gości przygotujemy mnóstwo atrakcji w Strefie dla dzieci.
W pokazie dynamicznym zobaczycie
F-16 Tiger Demo Team Poland
Samoloty wielozadaniowe F-16 to duma bazy lotniczej w poznańskich Krzesinach. Od momentu wprowadzenia do służby w 1974 roku, F-16 zdobył sobie uznanie na całym świecie. Polskie Siły Powietrzne dołączyły do użytkowników tego modelu w 2006 roku, wprowadzając do swojej floty 48 samolotów F-16, w tym 36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+.
Ich obecność znacząco wzmocniła zdolności obronne Polski, umożliwiając elastyczną reakcję na zmienną sytuację geopolityczną.
Możliwości samolotów F-16 zaprezentuje Tiger Demo Team. Piloci „F-16 Tiger Demo Team Poland” podczas pokazów korzystają zazwyczaj z samolotu Lockheed Martin F-16C Block 52+ ze zbiornikami konforemnymi – co już samo w sobie jest ewenementem w lataniu pokazowym – w kamuflażu inspirowanym pasami na tygrysim futrze. Malowanie samolotu wyraża indywidualność i siłę, nawiązując do cech charakterystycznych tygrysa i polskich pilotów.
Podczas pokazów F-16 pilotowany przez kapitana Macieja Slaba Krakowiana zaprezentuje możliwości manewrowe samolotu, wykonując 14 minutowy pokaz na wysokości od 150 m do 2000 m przy prędkości dochodzącej do 1200km/h, podczas którego zaprezentuje wiele manewrów z wysokimi przeciążeniami dodatnimi i ujemnymi.
Kpt. Maciej Slab Krakowian jest pilotem pokazowym Tiger Demo Team. Przygotowywał go do tej roli mjr pil. Wojciech Ramrod Kieczur, który był dotychczas trzecim, po mjr. Robercie Gałązce i mjr. Dominiku Dudzie, pilotem demonstratorem Tiger Demo Team. Slab jest na co dzień pilotem-instruktorem F-16 w 31. BLT, ma za sobą misje w PKW Orlik oraz dyżury bojowe w kraju. Jest bardzo doświadczonym lotnikiem z nalotem 1300 godzin (1100 na F-16). Jako jeden z pierwszych polskich pilotów przeszkolił się na F-35.
Zespół Akrobacyjny ORLIK
Swoje umiejętności zaprezentuje również Zespół Akrobacyjny ORLIK z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Jego piloci reprezentują Siły Powietrzne podczas licznych pokazów w kraju i poza jego granicami. Debiutowali 22 lipca 1998 r. w Fairford (Royal International Air Tattoo) w Wielkiej Brytanii.
Piloci ZA Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego są jedynym wojskowym zespołem akrobacyjnym w Polsce. Obecnie Zespół Akrobacyjny Orlik tworzą:
- kapitan Michał Jabłoński (lider)
- kapitan Oskar Wrona (prawe skrzydło)
- kapitan Jakub Krych (drugie prawe skrzydło)
- kapitan Tomasz Litwinek (lewe skrzydło)
- porucznik Adrian Iberle (drugie lewe skrzydło)
- kapitan Eryk Parzyszek (zamykający)
- podpułkownik Michał Anielak (solista)
Od początku istnienia Zespół wykonał kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9000m.
Od roku 2013 cały zespół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik.
PZL-130 TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych.
ORLEN GRUPA AKROBACYJNA ŻELAZNY
ORLEN Grupa Akrobacyjna „Żelazny” to największa i najdłużej działająca cywilna grupa akrobacyjna w Polsce. Założona w 2000 roku formacja słynie z widowiskowych pokazów wykonywanych na czeskich jednosilnikowych dolnopłatach Zlin. Zespół znany jest z niezwykłej precyzji podczas wykonywania figur, nawet jeśli w składzie znajdują się różne samoloty o różnych osiągach. Emocje wśród widzów gwarantowane.
Podczas pokazów dynamicznych będzie można podziwiać także m.in.:
- M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę BIELIK) dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot przeznaczony do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Pierwsze maszyny pojawiły się w Polsce w 2016 roku. M-346 jest najbardziej zaawansowanym technicznie AJT na świecie. Dzięki swoim zaletom w przygotowywaniu pilotów do latania na samolotach bojowych nowej generacji został wybrany przez siły powietrzne Włoch, Singapuru, Izraela i Polski.
- FA-50 Fighting Eagle - południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
- Lockheed C-130 Hercules - to prawdziwa ikona wojskowego taktycznego transportu powietrznego i jednocześnie wyznacznik standardu dla innych konstrukcji tego typu na świecie. Możliwości i niezawodność samolotów tego typu została potwierdzona w trakcie wieloletniej, bezpiecznej eksploatacji. Nadal znajduje ona nabywców, a wcześniej zbudowane egzemplarze przechodzą modernizacje i remonty przedłużające o kolejne lata użytkowanie. Dziś na naszym kontynencie C-130 Hercules posiada piętnaście państw.
- PZL M28 Skytruck/Bryza - samolot klasy STOL posiadający możliwość startu i lądowania z nieutwardzonych lądowisk gruntowych. Wykonany jest jako całkowicie metalowy zastrzałowy jednopłat w układzie górnopłata z podwójnym usterzeniem pionowym i stałym podwoziem trójkołowym z przednim kołem sterowanym. Skrzydło dwudźwigarowe, dzielone, składa się z centropłatu i dwóch skrzydeł doczepnych. Samolot M28 05 wyposażony jest w dwa silniki turbośmigłowe PT6A-65B o mocy max. 1100 SHP i pięciołopatowe śmigła Hartzell przestawialne w chorągiewkę i rewers. W zależności od przeznaczenia samolot występuje w konfiguracjach: pasażerskiej, transportowej, pasażersko-transportowej, VIP/SALON, desantowej, ewakuacji medycznej, patrolu morskiego, poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). Konstrukcja podłogi i systemu mocowania umożliwiają zabudowę wymiennie następującego wyposażenia: foteli pasażerskich, wyposażenia desantowego, sanitarnego, ładunków cargo oraz zabudowy stanowisk operatorów wyposażenia specjalnego.
- Carbon Cub EX-3 - eksperymentalny samolot amatorski. Wyróżnia się silnikiem z wtryskiem paliwa, śmigłem o stałej prędkości obrotowej i wyższym limitem masy całkowitej wynoszącym 2000 funtów. Samolot dziedziczy podstawy konstrukcyjne z poprzednich modeli Carbon Cubs, ale wykorzystuje zaawansowane możliwości flagowego XCuba. Model Carbon Cub EX-3 jako pierwszy wykorzystuje ekskluzywny, całkowicie nowy silnik CC363i firmy CubCrafters. Mocniejszy silnik napędzający ultralekkie śmigło o stałej prędkości wytwarza o 20 procent większy ciąg niż jakikolwiek dotychczasowy Carbon Cub. Samolot zapewnia spory zapas mocy podczas startu i wznosi się z niezwykłą szybkością. Carbon Cub osiąga prędkość do 300 km/h.
- Edge 540 - najmocniejszy samolot akrobacyjny w Polsce, 640 kg wagi, 350 koni, 1000NM momentu obrotowego, max prędkość 410km/h, prędkość obrotu 420 stopni/sek. To jedyny Edge 540 w Polsce. Do Polski sprowadzony w marcu 2017. Samoloty te używane są do wyścigów Red Bull Air Race. Pilotować będzie go pierwszy polski pilot w Red Bull Air Race, Łukasz Czepiela.
- Bölkow Bo 105 - kultowy śmigłowiec, absolutna legenda lotnictwa. To lekki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z czterołopatowym sztywnym wirnikiem nośnym wykonanym w technologii kompozytowej oraz półsztywnym dwułopatowym wirnikiem ogonowym. W konstrukcji niemieckiego wiropłata zastosowano wiele nowatorskich na ówczesne czasy rozwiązań. Najważniejszym z nich było opracowanie projektu nowej sztywnej głowicy wirnika nośnego, co pozwoliło uzyskać niespotykaną dotychczas manewrowość. Zaimplementowane w czasie projektowania Bölkowa rozwiązania techniczne znacznie wyprzedzały jego czasy i pomimo upływu lat do dziś imponują. Łącznie wyprodukowano i dostarczono 1406 wiropłatów dla różnych operatorów w 55 krajach na całym świecie.
- Artur Kielak oraz GB1 gwiazdami sobotnich pokazów - Artur Kielak. Urodzony w Warszawie, a zamieszkały w Katowicach. Za sterami samolotów spędził ponad 15500 godzin. Swoją karierę lotniczą rozpoczął od szybowców w Aeroklubie Podkarpackim w Krośnie gdzie w 1995 roku zdobył III klasę pilota szybowcowego. Następnie skakał na spadochronach w Aeroklubie Warszawskim, gdzie też zaczął latać samolotami. W Katowicach natomiast, pod okiem swojego instruktora Adma Labusa – zaczął w 2004 roku trenować akrobację samolotową. Dowiedz się więcej >>>
- PZL W-3W Sokół - śmigłowiec dwusilnikowy klasy 6-tonowej zoptymalizowany pod kątem zastosowań użytkowych i prac prowadzonych z powietrza. Sprawdza się w różnych rolach dzięki wysokiej wszechstronności i najlepszej w swojej klasie zdolności do przenoszenia podwieszanego ładunku. W kabinie można przewozić do 2100 kg ładunku (w tym 10 pasażerów na składanych fotelach). Komfortowy dostęp do wnętrza śmigłowca zapewnia para dużych drzwi. O unikalności PZL W-3A przesądza jego zdolność do przenoszenia ładunków o masie do 2100 kg na zewnętrznym podwieszeniu. To jedyny śmigłowiec w tej klasie wykorzystujący do maksimum swoje możliwości transportowe. Dzięki doskonałym możliwościom operacyjnym i łatwej obsłudze, śmigłowiec PZL W-3A nadaje się do użytku w każdych warunkach. Po wyposażeniu w zbiornik Bambi lub podwieszany półsztywny zbiornik wodny, PZL W-3A staje się idealnym śmigłowcem do gaszenia ognia i ogranicza jego rozprzestrzenianie się. Podwieszany zbiornik półsztywny został zaprojektowany tak, by umożliwić lot z prędkością 115 kt oraz pozwalać na bardzo precyzyjne i skuteczne zrzuty środka gaśniczego.
- Boeing 737 – najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany w wielu wersjach od 1967 przez firmę Boeing w Stanach Zjednoczonych. Jest to najczęściej zamawiany samolot pasażerski wszech czasów: do tej pory w sumie zamówiono 14985. Boeing 737 znalazł się w księdze rekordów Guinnessa po tym gdy producent wybudował 10 000 egzemplarzy, stając się tym samym pasażerskim samolotem z napędem odrzutowym wybudowanym w największej liczbie egzemplarzy. Boeing 737 jest szeroko rozpowszechniony. W 2006 w każdej chwili ponad 1250 tych maszyn znajdowało się w powietrzu, a średnio co pięć sekund gdzieś na świecie startowała lub lądowała jedna maszyna typu 737. W 2013 miesięczne tempo produkcji wynosiło 38 sztuk, a w 2014 wzrosło do 42 na miesiąc.
Na wystawie statycznej zobaczycie:
- samolot MiG-29 (potencjalne jedna z ostatnich okazji, by stanąć z nim oko w oko)
- samolot Su-22
- samolot FA-50
- samolot F-16
- samolot M-346
- samolot M-28
- śmigłowiec Mi-2
- śmigłowiec Mi-8
- śmigłowiec Mi-14
- śmigłowiec Mi-24
- śmigłowiec W-3
- śmigłowiec W-3 SAR
- śmigłowiec AW-101
- śmigłowiec AW-149
- śmigłowiec SH-2G
- śmigłowiec S-70
- śmigłowiec SW-4
- nasza sekcja „archeo”
Ekscytującym pokazom lotniczym towarzyszyć będzie ekspozycja pojazdów i sprzętu wojskowego, zarówno tych najnowszych, jak i nieco starszych. Oto najważniejsze elementy wystawy:
Czołg ABRAMS
Podstawowy czołg konstrukcji amerykańskiej. Jeden z najnowocześniejszych tego typu pojazdów bojowych na świecie. Jego produkcja rozpoczęła się w roku 1980, konstrukcja cały czas jest modernizowana. Po raz pierwszy użyty bojowo w czasie operacji Pustynna Burza. Do 2026 r. Wojsko Polskie ma dysponować 366 Abramsami – partią 116 używanych wozów M1A1 FEP oraz 250 nowych M1A2 SEPv3.
Lekki pojazd opancerzony Oshkosh
Oshkosh M-ATV to lekki pojazd opancerzony. Powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie armii USA, która poszukiwała do swoich działań pojazdu minoodpornego, który jednocześnie zapewniałby możliwość sprawnego poruszania się w trudnym terenie. W 2015 roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podarował polskim Wojskom Specjalnym 45 kilkuletnich wozów M1240A1.
Half-track
Półgąsienicowy transporter opancerzony Half-track konstrukcji amerykańskiej z okresu II wojny światowej z ekspozycji Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu. Różnie jego konstrukcje służyły wojskom USA aż do końca lat 60.
Ponadto na ekspozycji zobaczymy m.in.:
- samobieżny przeciwlotniczy zestaw rakietowy Poprad klasy VSHORAD (Very Short Range Air Defence – bardzo krótkiego zasięgu), produkowany przez PIT-RADWAR S.A. Prace nad zestawem rozpoczęto w 2005 roku, zaś produkcja seryjna rozpoczęła się w 2015.
- makietę wyrzutni pplot STRZELEC plot
- haubicę samobieżną KRAB kalibru 155 mm
- wyrzutnię artyleryjską WR – 40 LANGUSTA kalibru 122 mm
- Ruchomy Węzeł Łączności Cyfrowej w wersji transmisyjnej – RWŁC-10/T
- Mobilny Moduł Stanowiska Dowodzenia MMSD przeznaczony jest do zabezpieczenia miejsc pracy dowódczo-sztabowej w warunkach polowych
- szybką łódź operacyjną Formozy
- pojazdy humvee należące do żołnierzy USArmy z V Korpusu Sił Lądowych USA
- około 50 motocykli Grupy Motocyklowej „KRUK” przy 31. BLT
- aston martin z Muzeum dywizjonu 303
- samochody hummer, ford mutt i jeep willys
Sprzęt wykorzystywany w codziennej służbie zaprezentują również min. Komenda Wojewódzka Policji Poznaniu i Komenda Miejska Policji w Poznaniu.
Plan ekspozycji
70-lecie Lotniska Poznań-Krzesiny
Historia bazy sięga 1954 r., kiedy powstał tu 62. pułk szkolno-treningowy. W 1957 roku jednostkę przeformowano w 62. pułk lotnictwa myśliwskiego. Po latach pułk zmienił numerację z „62” na „3” i otrzymał wyróżniającą nazwę „Poznań” oraz przejął dziedzictwo tradycji eskadr myśliwskich ze składu 3 pułku lotniczego z lat 1919–1939, 2 Dywizjonu Myśliwskiego „Krakowsko – Poznańskiego” i 302 Dywizjonu Myśliwskiego „Poznańskiego” z Wielkiej Brytanii. W 2000 roku nastąpiło rozformowanie 3 pułku lotnictwa myśliwskiego a na jego bazie utworzono: 3. eskadrę lotnictwa taktycznego i 31. Bazę Lotniczą. 31.12.2003 r. zakończono w 31 Bazie Lotniczej eksploatację samolotów MiG - 21. Czasowo 3 elt eksploatowała samoloty szkolno-treningowe TS - 11 Iskra. 08.11.2006 r. na Poznańskim lotnisku wylądowały pierwsze dwa z zakupionych przez Polskę czterdziestu ośmiu samolotów wielozadaniowych F-16. Z dniem 31.03.2008 r. rozformowano 31 Bazę Lotniczą tworząc od 01.04.2008 r. 31. Bazę Lotnictwa Taktycznego.
111 lat Portu Lotniczego Poznań-Ławica
Historia poznańskiego portu lotniczego sięga 1913 roku, gdy niemieckie władze zbudowały lotnisko wojskowe w podpoznańskiej wsi Ławica. Uroczystego otwarcia obiektu dokonał sam cesarz Wilhelm II. Osiem lat później w czasie pierwszego Targu Poznańskiego uruchomiono regularne krajowe przewozy lotnicze. Moment ten uznawany jest za początek polskiego transportu lotniczego. W maju 1925 r. otwarto pierwsze regularne połączenie na trasie Poznań-Warszawa-Poznań. Zniszczone w czasie walk o Poznań lotnisko wznowiło działalność lotniczą już 1945 r. W okresie PRL Ławica miała status lotniska krajowego. Prężny rozwój portu lotniczego nastąpił dopiero od 1993 roku wraz z budową nowego terminalu pasażerskiego i uruchomieniem pierwszego połączenia zagranicznego do Düsseldorfu. Obecnie z poznańskiej Ławicy można polecieć do około 70 miejscowości w kraju i za granicą. W ubiegłym roku lotnisko w Poznaniu obsłużyło blisko 2,8 mln pasażerów.